Inleiding: Prof. dr. Benjamin Biebuyck
ZO 20.10.2024 / 16u
We maken een fascinerende reis door het leven en werk van de legendarische schrijver Franz Kafka. Bekend om indringende, surrealistische en vaak beklemmende verhalen als Het Proces en De Gedaanteverwisseling neemt Kafka ons mee in een wereld vol existentiële angst en bureaucratische absurditeit. Honderd jaar na zijn dood geldt hij nog altijd als één van de invloedrijkste auteurs uit de wereldliteratuur. Benjamin Biebuyck gidst ons door Kafka’s labyrint. Hilde Van Mieghem brengt Kafka’s teksten opnieuw tot leven.
Speciaal voor dit programma toont houtsnedekunstenaar Olivier Deprez een aantal originele gravuren uit zijn gerenommeerde beeldroman Le Chateau (d’apres F. Kafka).
Prof. Dr. Benjamin Biebuyck is een Vlaamse literatuurwetenschapper en hoogleraar aan de Universiteit van Gent. Hij is gespecialiseerd in de moderne Duitse letterkunde, gepassioneerd door Friedrich Nietzsche en Franz Kafka, en houdt ervan om onderhuidse vormen van vertellen aan het licht te brengen. Werken met studenten, onderzoeken en besturen is wat hem begeestert.
Hilde Van Mieghem studeert in 1980 af aan de Studio Herman Teirlinck en start haar indrukwekkende loopbaan met een spraakmakende rol in de film Vrijdag van Hugo Claus. Sindsdien is ze niet meer weg te denken van de planken en het witte doek. Ze werkt met internationaal gerenommeerde regisseurs als Ivo Van Hove, Jan Fabre, Steven Soderbergh, Ina Weisse en Sherry Horman, en legt zich later toe op het schrijven en regisseren van haar eigen films, o.m. Smoorverliefd en De Kus. In 2022 debuteert ze als romancière met De Drie Duifkes.
Franz Kafka (1883-1924) studeerde rechten in Praag en werkte vervolgens voor een verzekeringsmaatschappij. Voornamelijk in de nachtelijke uren schreef hij een volstrekt uniek oeuvre bij elkaar dat pas na zijn dood en tegen zijn wens door zijn vriend Max Brod werd gepubliceerd. Uit de kortverhalen, onafgewerkte manuscripten, brieven, dagboekfragmenten en parabels doemt een onstuimige wereld op waarin absurde ontmoetingen en onbegrijpelijke bureaucratieën de structuur vormen voor de meest waanzinnige situaties.
Olivier Deprez studeert in 1992 af als striptekenaar aan het Institut St-Luc in Brussel. In zijn artistieke praktijk maakt hij naam als illustratief houtsnedekunstenaar. Hij stond aan de wieg van de vooraanstaande Belgische stripuitgever Frémok. Zijn werk werd meer dan eens naast dat van Frans Masereel geplaatst en je vindt het terug in collecties in binnen- en buitenland.
Recent Comments